Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 20, 2005

Outsourcing gevaar voor vliegtuigveiligheid?


De golf vliegtuigongevallen van de voorbije maanden kunnen misschien gedeeltelijk teruggebracht worden tot het outsourcen van het onderhoud aan goedkope bedrijven of landen. Dat is de mening van een Amerikaans veiligheidsconsulent. Hij stuurt dan ook aan op striktere normen voor het vliegtuigonderhoud.

"De zes recente ongevallen met passagiersvliegtuigen toont aan dat het bestrijden van terroristische dreigingen misschien wel een bijzonder prioriteit is voor de luchtvaartindustrie, maar dat men in het belang van de passagiers over de hele werled onderhoud, materiaal en training niet mag verwaarlozen," schrijft veiligheidsspecialist Jim Hall in de Amerikaanse krant USA Today.

Hall, gewezen voorzitter van de Amerikaanse National Transportation Safety Board en op dit ogenblik directeur van een gespecialiseerd veiligheidsbedrijf, verwees daarbij naar de recente vliegtuigongevallen in Griekenland, Sicilië, Venezuela, Toronto, Peru en Indonesië. Hij stelt daarbij dat dit een reden moet zijn om meer aandacht te besteden aan de veiligheid van de toestellen. Dat leidt hem tot het probleem van de outsourcing.

Hall wijst er daarbij op dat de recente staking van de vliegtuigmechaniekers bij Northwest Airlines, dat inmiddels een
gerechtelijk akkoord heeft aangevraagd, draaide rond het outsourcen van het onderhoudswerk aan de vliegtuigen. "De mechaniekers verzetten zich daarbij tegen de plannen om personeel te laten afvloeien en het onderhoud toe te vertrouwen aan derde partijen in binnen- en buitenland," stipt Hall aan.

Dit heeft volgens Hall het probleem van de veiligheid in de outsourcing voor het eerst echt in de openbaarheid gebracht. "Weinigen wisten voordien dat de meeste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hun onderhoud uitbesteden aan goedkope onderaannemers in binnen- en buitenland, zoals El Salvador, Singapore en Hong Kong," voert hij nog aan.

Hall stipt aan dat tien jaar geleden amper één derde van het onderhoudswerk aan Amerikaanse vliegtuigen werd uitgevoerd door onderaannemers. Op dit ogenblik is dat volgens hem echter al gegroeid tot meer dan 50 procent en zou tegen 2008 nog stijgen tot 60 procent.

"Wanneer beslissingen over onderhoud en veiligheid genomen worden met kostenbesparingen in het achterhoofd, zijn er voldoende redenen tot bezorgdheid," benadrukte Hall. "Outsourcing betekent niet automatisch dat er slecht werk geleverd wordt, maar er zijn wel redenen om skeptisch te zijn."

Zo stipt hij aan dat het ongeval met een toestel van US Airways Express in Charlotte, twee jaar geleden, te wijten bleek te zijn aan werk dat slecht uitgevoerd was door een onopgeleid personeelslid van een onderaannemer. Bovendien vindt hij het een slechte evolutie dat onderhoudswerkzaamheden door de Federal Aviation Administration (FAA) steeds minder gecontroleerd. "Ook daar worstelt men immers met een personeelsgebrek, wat uiteraard leidt tot een beperking van het aantal controles."

Wanneer kostenbeperkingen de prioriteit blijven van vliegtuigmaatschappijen, zal outsourcing volgens Hall onvermijdelijk
zijn. Maar hij bepleit ook daar een strikte handhaving en controle van de veiligheidsnormen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home