Europa achterop in MDTV-evolutie?
In Zuid-Korea is mobiele digitale televisie (MDTV) al een feit. Maar ook in het westen staat een doorbraak voor de deur. Maar volgens een aantal analisten dreigt Europa in die evolutie achterstand op te lopen.
"De opkomst van mobiele televisie zal de volgend jaren waarschijnlijk grote gevolgen hebben voor televisiezenders, operatoren en kijkers," schrijft John Tilak in het magazine Digital Media Europe (DME). "Met de enorme mogelijkheden die zich daarbij aanbieden, mag echter een zware strijd verwacht worden voor een stuk van de nieuwe markt."
Verwacht wordt dat Azië de volgende zeven jaar de globale markt voor ontvangers van mobiele digitale televisie (MDTV) zal beheersen. Azië zou daarbij een aandeel opbouwen van 43 procent, gevolgd door de Verenigde Staten met 32 procent en Europa met 25 procent. Tegen 2012 zouden 255 miljoen MDTV-ontvangers zijn verdeeld.
"MDTV-diensten bestaan vandaag al in Zuid-Korea en staan in Europa en Noord-Amerika voor de deur," aldus Tilak. "Wereldwijd worden een aantal standaarden uitgetest." Er is volgens Tilak trouwens een gevecht aan de gang rond de standaard die uiteindelijk zal ingevoerd worden, waarbij DVB-H, MediaFlo en T-DMB de belangrijkste zijn.
Volgend jaar worden commerciële toepassingen wellicht al op de markt gebracht in Noord-Amerika en de andere Aziatische landen. Europa zou een jaar later volgen. Er moeten volgens Tilak echter nog een aantal belangrijke hindernissen genomen worden vooraleer MDTV een massamedium kan worden. "De netwerkinfrastructuur zal zware investeringen vergen, maar in Europa moet er ook afgerekend worden met de beschikbaarheid van kanalen," meent hij.
Tilak voegt er aan toe dat een massale invoering van MDTV in Europa ook niet moet verwacht worden voor 2009, het ogenblik dat de analoge televisietoestellen zullen worden afgeschreven. "Pas daarna zal MDTV in Europa pas echt goed op gang komen," meent hij. Maar Europa kampt volgens hem ook met een gebrek aan een wettelijke omkadering, onenigheid over de standaard en het aanduiden van geschikte kanalen."
Genres die volgens Tilak in aanmerking komen voor MDTV zijn nieuws, live sport, business, comedy, kinderprogramma's, adult services en mobisodes, vervolgreeksen die speciaal voor MDTV worden ontwikkeld. "Er zal een compleet nieuwe aanpak moeten komen voor het samenstellen van programma's," benadrukt hij.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home