Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 19, 2005

Brussel wil Antwerpse containertrafiek ontlasten


De operaties in het Antwerpse Deurganckdok zullen de containertrafiek in de regio een grote stimulans bezorgen. Dit kan bijzonder zware gevolgen hebben voor de mobiliteit op de Vlaamse verkeersaders. De Brusselse haven is echter bereid om een handje toe te steken door het transport langs het water op te drijven.

Door het Deurganckdok, waarvan de eerste terminal enkele weken geleden in gebruik werd genomen, zal de containertrafiek in de Antwerpse haven minstens verdubbelen. Maar indien het wegverkeer die stijgende trafiek moet opvangen, dreigen er zware problemen. Het Antwerpse havenbestuur wil dan ook oplossingen zoeken langs het water en het spoor.

De haven van Brussel is bereid om een deel van die trafiek via het water naar Brussel te vervoeren De Brusselse staatssecretaris Brigitte Grouwels heeft opgemerkt dat de Brusselse haven de ambitie heeft om zijn capaciteit verder uit te bouwen. Op dit ogenblik kan Brussel ongeveer 10.000 containers per jaar verwerken, maar dat aantal wil men vervijfvoudigen.

Grouwels heeft dan ook plannen om het containervervoer tussen de twee havens te verbeteren. Trafiek die een eindbestemming in de Brusselse regio zou daarbij per schip getransporteerd kunnen worden naar de containerterminal in
de voorhaven van de hoodstad. Momenteel is er al vier keer per week een pendeldienst tussen de twee havens. Die
frequentie zou in de toekomst eventueel kunnen verhoogd worden.

De containertrafiek in de Brusselse haven is nu al voor 95 procent bestemd voor de Antwerpse haven. Er zouden vanuit Brussel al contacten geweest zijn met P&O Ports en PSA, de uitbaters van de twee containerterminals van het Deurganckdok.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home