Britten kiezen tussen 416 tv-kanalen
In het seizoen 2003-2204 kwam in Europa een record aantal nieuwe televisiekanalen op de markt. Dit jaar lijken volgens het
onderzoeksbureau Screen Digest echter nieuwe grenzen doorbroken te worden. De onderzoekers stellen dat adult entertainment-kanalen een belangrijke groei kenden.
"Een aantal jaren kende het aantal Europese televisiekanalen slechts een matige groei, maar dat heeft nu blijkbaar een stimulans gekregen," stipt Screen Digest aan. "Dat was niet meer opgemerkt sinds het midden van de jaren negentig, toen in Europa de eerste digitale televisie-services werden ingevoerd."
In de loop van 2004 werden in Europa niet minder dan 277 nieuwe kanalen ingevoerd, waardoor de trend sinds 2003, toen een recordcijfer van 295 gehaald werd, verder gezet werd. De gegevens uit de studie laten vermoeden dat ook dit jaar weer de kaap van 200 nieuwe kanalen zal gehaald worden.
Die explosie heeft volgens de onderzoekers vooral te maken met de traditionele betaaltelevisie, gratis satellietkanalen en nieuwe technologieën, zoals IPTV. "Vooral groei werd er opgemerkt op het gebied van film-, sport-, muziek- en kinderprogramma's, maar ook in een aantal kleinere niches, zoals home-shopping, volwassenprogramma's en interactieve kanalen," aldus Screen Digest.
Het adult-genre was vorig jaar de sterkste groeier en in de eerste helft van dit jaar werden in dit genre dertien nieuwe kanalen opgestart. "Dit soort programma's lijkt ook dit jaar weer een record te zullen neerzetten," merken de onderzoekers op. In 2004 was er ook een groei in sport, film, ontspanning en shopping en ook die trends lijken zich dit jaar door te zetten."
Groot-Brittannië heeft op dit ogenblik het grootst aantal kanalen. De Britse televisiekijkers hebben de keuze tussen 416 kanalen bekijken. Daaronder zitten 47 shopping-kanalen, 32 muziekzenders, 30 documentair gerichte programmeringen, 20 volwassenkanalen en 24 zenders voor kinderen.
Op een tweede plaats staat Frankrijk met 246 kanalen, gevolgd door Italië (206), Spanje (108) en Duitsland (93). Het grootste aantal van die kanalen betreft betaaltelevisie, die 70 procent van de Europese markt vertegenwoordigt.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home