Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, September 19, 2005

Amsterdam een creatieve boetiek?


Kleine bureau's uit Amsterdam blijken in de hele wereld steeds meer internationale reclame-opdrachten weg te plukken voor de neus van grote spelers in Londen of New York. Daarvoor zijn er volgens de betrokkenen verschillende redenen aan te wijzen.

Guy Hayward, partner van het kleine Amsterdamse bureau '180', wijt dit volgens The International Herald Tribune (IHT) aan het multiraciale en internationale karakter van de Amsterdamse hoofdstad. "We hebben bij ons bureau mensen werken uit de hele wereld en zij hebben heel wat ideeën rond plaatsen die zij kennen," aldus Hayward.

De IHT stelt daarbij dat binnen het 180-personeelsbestand van ongeveer 90 medewerkers twintig verschillende nationaliteiten terug te vinden zijn. "Dat is in Amsterdam niet ongewoon," voert de krant aan.

De IHT wijst erop dat Amsterdam verscheidene reclamebureau's heeft die de aandacht van de marketeers trekken, zoals Wieden + Kennedy, StrawberryFrog, KesselsKramer en Selmore. "Zij winnen een belang, want multinationale marketeers zijn op zoek naar nieuwe ideeën, maar worden bovendien ook aangesproken door de lagere kosten die door deze zogenaamde creatieve boetieks worden voorgesteld," benadrukt de krant.

De meeste internationale marketeers huren reclamebureau's met grote netwerken. "Ideeën voor reclamecampagnes worden ontwikkeld in centra als New York of Londen en worden dan gewoonweg locaal ingeplant of vertaald voor gebruik op andere markten," merkt de IHT op.

De creatieve boetieks stellen echter dat veel van dat werk overbodig en onnodig duur is. "Met breedband-verbindingen kunnen video-files in een minimum van tijd rond de wereld gestuurd worden, waardoor de creatie en goedkeuring van campagnes op bijzonder korte tijd kan gerealiseerd worden," meent de krant. "Bovendien kan een gediversifieerde groep van medewerkers op één site het globaal perspectief bieden dat een multinational nodig heeft."

Toegegeven wordt dat deze creatieve boetieks niet alle opdrachten aankunnen en wellicht zullen moeten afhaken wanneer er een uitgebreid marktonderzoek bij te pas komt of er gewerkt moet worden met diensten op grote schaal, zoals direct marketing of media buying. "Desondanks werkt 180 inmiddels toch voor Adidas, Motorola en Omega."

Ook de andere Amsterdamse creatieve boetieks werken met grote opdrachtgevers zoals Heineken, Tiscali en Old Navy (StrawberryFrog), Nike (Wieden) of Coca-Cola (Selmore). "De reden voor het succes moet gezocht worden in het feit dat Amsterdam nog altijd een cosmopolitische plaats is, ondanks de moorden op Theo van Gogh en Pim Fortuyn," stippen directeurs van Amsterdamse reclamebureau's aan.

Bovendien is het volgens hen relatief gemakkelijk om medewerkers uit de hele wereld aan te trekken, dankzij de vlotte omgang met het Engels. Het Engels taalgebruik kan volgens hen elders in Europa voor de nodige taalbarrières vormen. "Bovendien kunnen deze medewerkers in Amsterdam ook internationaal perspectief behouden," voegen ze daar aan toe. "Nederlanders zijn immers niet zo chauvinistisch als de Fransen, Britten of Amerikanen."

Verder wordt ook de bereikbaarheid als een belangrijke troef naar voor geschoven. "Naast Shell, Heineken en Unilever hebben ook bedrijven zoals Adidas en Nike hun Europees hoofdkwartier in Nederland," wordt er opgemerkt.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home