Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 23, 2005

Benzine schadelijker dan diesel?



Direct ingespoten benzinemotoren zorgen voor meer vervuiling dan dieselmotoren zonder roetfilter. Dat is de mening van een wetenschapper van de universiteit van Delft. Omdat de deeltjes bij benzinemotoren kleiner zijn dan dieselroet, richten ze volgens hem meer schade aan in het lichaam.

Michiel Makkee, emissie-deskundige van de Technische Universiteit Delft (TUD), stond volgens het Algemeen Dagblad aan de wieg van roetfilters voor dieselmotoren. Makkee vindt dat ook benzinemoteren een roetfilter zouden moeten krijgen. Dat vergt een investering van 700 euro.

Makkee stelt dat de minuscule roetdeeltjes van benzinemotoren dieper in bepaalde organen, zoals de longen, doordringen. "Uit onderzoek van onder meer de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) blijkt dat dit bijzonder schadelijk is," stipte hij aan. In Nederland zouden jaarlijks tussen de 2.300 en 3.500 mensen voortijdig overlijden door het inademen van roetdeeltjes.

Een benzinemotor met directe inspuiting zou tien tot vijftien procent zuiniger zijn dan een gewone injectiemotor, maar volgens Makkee blijkt dat in de praktijk vaak minder te zijn. Alfa Romeo, BMW en Volkswagen-Audi leveren al motoren met directe inspuiting, terwijl ook de meeste andere Europese autobouwers in die richting bezig zijn. Over drie jaar zou al bijna één op drie benzinemotoren in Europa voorzien zijn van directe injectie.

"Volgens een woordvoerder van BMW speelt het thema fijn stof in de ontwikkeling van de nieuwe motoren geen rol van betekenis," merkt het Algemeen Dagblad op. Er bestaat trouwens geen EU-norm voor de
uitstoot van fijn stof door benzinemotoren.

Het Nederlands milieuministerie voert aan dat de uitstoot sterk zal teruggedrongen worden wanneer de nieuwe Europese emissie-eisen van kracht zullen worden. Dan zouden benzinemotoren net zo veel fijn stof mogen uitstoten als dieselmotoren nu doen. De streefdatum van de Europese Unie daarvoor is 2010.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home