Nieuw reclamerecord voor Amerikaanse midterm-verkiezingen
Tijdens de voorbije midterm-verkiezingen in de Verenigde Staten het voorbije najaar is een recordbedrag van 4,55 miljard dollar besteed aan politieke mediareclame. Dat blijkt uit een rapport van het bureau PQ Media. Tegenover de vorige midterm-verkiezingen vier jaar geleden werd een toename met 44,9 procent opgetekend. Er wordt aan toegevoegd dat reclame 69,5 procent van alle media-bestedingen van de politieke campagnes vertegenwoordigde. De bestedingen aan reclame stegen met 10,5 procent tegenover de presidentsverkiezingen van twee jaar geleden en met 45 procent tegenover de midterm-verkiezingen van vier jaar geleden. Aan reclame werd dit keer een bedrag van 3,16 miljard dollar uitgegeven.
Het grootste gedeelte van de reclamebudgetten ging naar de zevenendertig gouverneursverkiezingen, maar voor de verkiezingen voor senatoren en afgevaardigden werd voor de eerste keer in de geschiedenis telkens meer dan 1 miljard dollar uitgegeven. "Die toename is aan een aantal verschillende factoren te wijten," merkt PQ Media op. "In eerste instantie was er de beslissing van het Supreme Court om financiƫle steun van bedrijven en vakbonden toe te laten. Ook waren er bijzonder veel kandidaten met grote financiƫle mogelijkheden." Daarbij wordt onder meer gewezen op Meg Whitman, die 150 miljoen dollar kon besteden aan haar senaatscampagne. Ook Linda McMahon had daarvoor een budget van 50 miljoen dollar. Geen van beide slaagde in haar poging.
In het rapport wordt opgemerkt dat televisie het populairste politieke reclamemedium blijft. De broadcast-sector ontving een recordbedrag van 2,29 miljard dollar. Dat is meer dan driekwart van de totale politieke reclamebestedingen. Bij kabeltelevisie werd een stijging met 8 procent opgetekend, terwijl het internet een toename met 4 procent noteerde. Ook hier werden telkens nieuwe records gevestigd, maar toch vertegenwoordigen deze platformen nog altijd minder dan 1 procent van de totale politieke reclame. PQ Media voert aan dat de stijgende trend in politieke reclame zich verder zal doorzetten. Voor de presidentsverkiezingen over twee jaar wordt een bedrag van 5,6 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld.
Het grootste gedeelte van de reclamebudgetten ging naar de zevenendertig gouverneursverkiezingen, maar voor de verkiezingen voor senatoren en afgevaardigden werd voor de eerste keer in de geschiedenis telkens meer dan 1 miljard dollar uitgegeven. "Die toename is aan een aantal verschillende factoren te wijten," merkt PQ Media op. "In eerste instantie was er de beslissing van het Supreme Court om financiƫle steun van bedrijven en vakbonden toe te laten. Ook waren er bijzonder veel kandidaten met grote financiƫle mogelijkheden." Daarbij wordt onder meer gewezen op Meg Whitman, die 150 miljoen dollar kon besteden aan haar senaatscampagne. Ook Linda McMahon had daarvoor een budget van 50 miljoen dollar. Geen van beide slaagde in haar poging.
In het rapport wordt opgemerkt dat televisie het populairste politieke reclamemedium blijft. De broadcast-sector ontving een recordbedrag van 2,29 miljard dollar. Dat is meer dan driekwart van de totale politieke reclamebestedingen. Bij kabeltelevisie werd een stijging met 8 procent opgetekend, terwijl het internet een toename met 4 procent noteerde. Ook hier werden telkens nieuwe records gevestigd, maar toch vertegenwoordigen deze platformen nog altijd minder dan 1 procent van de totale politieke reclame. PQ Media voert aan dat de stijgende trend in politieke reclame zich verder zal doorzetten. Voor de presidentsverkiezingen over twee jaar wordt een bedrag van 5,6 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld.
Labels: midterm, politiek, reclame, Verenigde Staten
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home