Nieuwsoverzicht
De internationale luchtvaartsector zal dit jaar een nettowinst van 15 miljard dollar boeken. Dat voorspelt de International Air Traffic Association (IATA). Majdi Sabri, de regionale voorzitter van de organisatie voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika, meent dat de nieuwe cijfers te danken zijn aan de aanzienlijke groei tijdens het derde trimester in de Verenigde Staten, Europa en het Midden-Oosten. Die stijging betekent volgens hem dat de impact van de globale economische crisis op de luchtvaartsector aan het verdwijnen is. Prognoses eind september gingen nog uit van een winst van 8,9 miljard dollar. Dat was zelf ook al een verdrievoudiging van de prognose van de 2,5 miljard dollar uit juni dit jaar. Die stijging was vooral afkomstig van Aziatische maatschappijen. Hun winst steeg van 2,2 miljard dollar naar 5,2 miljard dollar. Het globale luchtverkeer nam dit jaar met 3 procent toe.
De Duitse luxewagenbouwer Audi, een dochter van Volkswagen, is van plan om volgend jaar 1.200 nieuwe banen te creëren. De autobouwer wil de volgende vijf jaar ook ongeveer 11,6 miljard euro investeren, vooral in nieuwe producten en technologieën. Ook zal worden geïnvesteerd in een modernisering van de sites. Dat wordt het grootste investeringsproject uit de geschiedenis van het Duitse automerk. Van het investeringsbedrag is meer dan 5 miljard euro opzijgezet voor de sites in het Duitse Ingolstadt en Neckarsulm. Innoveren vergt volgens Audi echter mensen, waarom beslist te werd om ongeveer 1.200 experts aan te werven om de kennis van het bedrijf omtrent electromobility en lightweight construction op te drijven. In de ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën, zoals elektrische en hybride aandrijvingssystemen zal meer dan 9,5 miljard euro worden geïnvesteerd.
Meer dan de helft van een leenprogramma dat de Amerikaanse centrale bank Federal Reserve tijdens de financiële crisis instelde, werd gebruikt door buitenlandse banken. Dat heeft de Britse zakenkrant Financial Times gezegd. De Federal Reserve lanceerde in december drie jaar geleden een financieringsprogramma om de onrust op de financiële markten weg te nemen, waarbij korte leningen aan kredietwaardige banken zouden worden verstrekt. Dat was nodig omdat de liquiditeiten door de crisis waren opgedroogd. Banken waren huiverig geworden om grote sommen geld aan elkaar te lenen uit angst voor verliezen, waardoor krapte op de kredietmarkten ontstond. Rabobank en het Canadese Toronto-Dominion, de enige banken in de wereld met de hoogste kredietwaardigheid, maakten voor meer dan 20 miljard dollar gebruik van het Amerikaanse leenprogramma.
De Spaanse bouwgroep ACS heeft zijn belang in de Duitse sectorgenoot Hochtief opgedreven tot 27,9 procent. Daarmee is de 30 procent binnen handbereik die ACS moet halen om daarna, overeenkomstig de Duitse wetgeving, te mogen aandelen Hochtief bijkopen op de beurs. ACS, dat een opzettelijk laag bod op Hochtief heeft uitgebracht, had 29,9 procent in Hochtief toen het Duitse concern Qatar binnenhaalde als redder. Hochtief verhoogde daartoe zijn kapitaal met 9,1 procent, zodat het belang van ACS verwaterde tot 27 procent. Als reactie verhoogde ACS zijn overnamebod. Hiermee werd een aantal aandeelhouders over de streep getrokken, zodat het belang verder kon worden opgedreven tot 29,27 procent. In dat cijfer is geen rekening gehouden met het 2,5 procent-belang van Southeastern Asset Management, dat ook zou zijn ingebracht in het overnamebod. Dat betekent dat ACS feitelijk al verzekerd is van de 30 procent die moet worden bereikt.
Ondanks de enorm hoge verwachtingen, stokt de verkoop van de Nano, de goedkoopste auto van de wereld. De Nano, geproduceerd door het Indiase concern Tata, kost 2.000 euro. De wagen was drie jaar geleden gelanceerd als de grote belofte voor de 1,2 miljard inwoners van India. Maar de fabriek verkocht vorige maand slechts 509 exemplaren. Dat is een laagterecord en 85 procent minder dan één jaar geleden. Concurrent Suzuki verkocht in dezelfde maand 33.000 exemplaren van de Alto, die twee keer zo duur is. De Nano is getroffen door veel tegenslag. Een aantal exemplaren is in brand gevlogen en Tata moest een compleet nieuwe fabriek sluiten wegens protesten van de deelstaat over verjaagde bewoners. Dat zorgde voor gevoelige vertragingen wat betreft de levertijden. Tata probeert nu kopers terug te winnen met een garantie van vier jaar en een onderhoudscontract voor 1,50 euro per maand.
De natuurbeschermingswetvergunning van de kolencentrales van Nuon en Essent in de het Nederlandse Eemshaven staat volgens Greenpeace op losse schroeven door een advies van deskundigen aan de Nederlandse Raad van State. Greenpeace heeft samen met andere natuurorganisaties een zaak aangespannen tegen de centrales. De Nederlandse Raad van State moet zich daarover nog uitspreken, maar heeft inmiddels advies binnen van de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak voor Milieu en Ruimtelijke Ordening. Volgens Greenpeace blijkt daaruit dat de schade aan de natuur groter is dan de energiebedrijven laten uitschijnen. Eerder deze maand was de advocaat-generaal van het Europese Hof in een advies kritisch over de milieuvergunning voor kolencentrales. Die zou volgens de advocaat-generaal ten onrechte zijn verleend voor drie kolengestookte centrales in de Eemshaven en in Rotterdam.
Antonio Tajani, Europees Commissaris voor industrie, wil de strategische sectoren van de Europese Unie een betere bescherming bieden. Tajani stelt voor een nieuwe autoriteit in het leven te roepen die buitenlandse investeringen in Europa tegen het licht zou houden. Chinese bedrijven kopen volgens Tajani steeds meer Europese ondernemingen op uit belangrijke sectoren die over cruciale technologie beschikken. Het gaat volgens de Europees Commissaris weliswaar om investeringen, maar daarachter schuilt volgens hem ook een politieke strategie waarop Europa politiek moet reageren. De oprichting van een nieuwe autoriteit zou het volgens hem mogelijk maken om precies te weten of de overnames van Europese bedrijven met knowhow door buitenlandse private of publieke ondernemingen al dan niet een gevaar zouden kunnen inhouden.
De Duitse industrie zal volgend jaar naar verwachting 70.000 nieuwe arbeidsplaatsen creëren. Dat heeft Hans Heinrich Driftmann, president van de Duitse Industrie en Handelskamer (DIHK), in een Duits kranteninterview gezegd. Daarmee heeft de Duitse industrie een belangrijk aandeel in de totale verwachte banengroei voor volgend jaar, waarbij gewag gemaakt wordt van ongeveer 300.000 extra arbeidsplaatsen. Volgens Hans Heinrich Driftmann willen vooral bedrijven in de elektrotechniek en de rubbersector en plastiekindustrie nieuwe werknemers in dienst nemen. Driftmann zei verder dat hij verwacht dat de Duitse industriële productie volgend jaar met 5 procent zal groeien. Daarmee zou de industrie twee keer zo snel groeien dan de totale Duitse economie. In de eerste negen maanden van dit jaar nam de productie in de Duitse industrie met 9,5 procent toe.
De prijs van zilver is de afgelopen maanden explosief gestegen. Beleggers die wilden profiteren van de prijsstijgingen in de grondstoffensector, zochten het metaal volgens analisten op als een zekere investering. De zilverprijs steeg dit jaar met 74 procent. Een troy ounce zilver kost nu 29,31 dollar. Ruim 50 procent van die stijging werd geboekt tijdens de jongste vier maanden. De prijsstijging is aanzienlijk sterker dan die van goud, dat dit jaar 26 procent duurder werd. Alleen palladium presteerde met een prijsstijging van 86 procent dit jaar nog beter dan zilver. Analisten stellen dat de stijging uitsluitend te danken is aan investeerders. Veel beleggers zijn bang de forse stijgingen in de grondstoffensector te missen en investeerden dit jaar vooral in metalen die nog niet al te sterk in prijs waren gestegen. De interesse in zilver en andere edelmetalen houdt naar verwachting volgend jaar nog aan.
De Amerikaanse autobouwer Ford heeft aangekondigd het stop-startsysteem, waarbij de motor afslaat bij stilstand, in zijn complete gamma te willen invoeren. Ford wijst er daarbij op dat zijn start-stoptechnologie zacht en soepel werkt en geen gedragswijziging vraagt van de chauffeur. Wanneer het voertuig met een stop-startsysteem van Ford in het stadsverkeer halt houdt, slaat de motor af. Wanneer de rechtervoet het rempedaal loslaat, slaat de motor weer aan. Ook wanneer de motor niet draait, blijven volgens Ford alle functies, zoals verwarming en airconditioning, normaal werken. Volgens Ford kan het benzineverbruik in steden dankzij de technologie gereduceerd worden met 4 procent tot 10 procent. Een woordvoerder van het Amerikaanse automerk geeft wel aan dat nog een aantal technologische en financiële details moeten worden uitgewerkt.
De mobiele telefoons van Nokia zijn vooral populair bij oudere gebruikers, terwijl jongeren vooral kiezen voor Samsung en Blackberry. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse magazine Telecompaper. De bezitters van een iPhone zouden de grootste consumenten zijn. De bezitters van smartphones zijn volgens het onderzoek over het algemeen hoger opgeleid dan eigenaren van de traditionele mobiele telefoons. Bovendien is ook hun werkgever bereid meer te vergoeden van de maandelijkse telefoonrekening. BlackBerrygebruikers zijn de meest fanatieke verstuurders van berichten. Gezien de populariteit van het merk onder jongeren is dat volgens het rapport ook niet verwonderlijk. De opmars van de BlackBerry in het jongste consumentensegment is ongeveer twee jaar aan de gang, en compenseert deels het verlies aan klanten in de zakelijke markt.
De Bank of America heeft honderden domeinnamen geregistreerd met daarin onder andere beledigende variaties op de namen van directieleden. Wikileaks zegt al maandenlang gevoelige informatie te hebben over het handelen van de bank en dreigt die informatie openbaar te maken. De bank vreest daarom een lastercampagne. Het is niet duidelijk over welke informatie het precies gaat, maar de bank heeft alleszins niet gewacht op de publicatie. Blijkbaar verwacht de bank dat de directieleden en topmannen rechtstreeks en publiekelijk voor schut gaan worden gezet, waarna ze de domeinnamen heeft laten registreren. Onder meer zouden er variaties op naam van chief executive Brian Moynihan en de directieleden Charles Noski, Charles Holliday en Charles Rossotti zijn geregistreerd. Bank of America is één van de vele financiele instellingen die weigeren transacties naar rekeningen van Wikileaks uit te voeren.
De banken zullen in de toekomst een grotere transparantie moeten bieden over hun verloningsbeleid. Dat staat in een voorstel van het Baselcomité, dat bepaalt hoe de banken zich wereldwijd dienen te gedragen. Het Baselcomité heeft een reeks aanbevelingen gepubliceerd, waarover de sector nu zijn mening moet geven. Voorzien wordt dat de banken op vijfendertig punten minstens één keer per jaar kwalitatieve en kwantitatieve details vrij moeten geven over hoe basislonen en extra vergoedingen wordt bepaald. Het document is vergelijkbaar met een tekst die het Committee of European Banking Supervisors (CEBS), de koepel van Europese bankentoezichthouders, eerder deze maand publiceerde en die geldt voor Europa. Eerst werden ook de variabele vergoedingen zelf aangepakt. Die moeten onder meer worden gespreid in de tijd en mogen nog slechts gedeeltelijk uit cash bestaan.
Een Indiase draagraket is kort na lancering ontploft, zodat ook de meegevoerde Indiase telecomsatelliet verloren ging. De raket werd bewust vernietigd omdat ze van haar koers afweek. Het Geostationary Launch Vehicle werd gelanceerd vanop de basis Sriharikota, maar raakte één minuut later al in de problemen. De raket week van haar traject af, raakte stuurloos en werd door de vluchtleiding om veiligheidsredenen tot ontploffing gebracht. Dit gebeurde toen de raket een hoogte van 8 kilometer had bereikt en 2,5 kilometer van de lanceerbasis was verwijderd. De brokstukken ploften in de Golf van Bengalen. Met de explosie ging ook de Indiase telecomsatelliet GSAT-5P verloren, de grootste satelliet die ooit door een Indiase draagraket werd meegevoerd. De sonde moest een oudere telecomsatelliet vervangen. Tot nu toe zijn vier van de zeven lanceringen met de draagraket mislukt.
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home