Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 24, 2005

Reisreclame vergeet vrouwelijk publiek


De Amerikaanse zakenwereld maakt 405 miljoen zakenreizen per jaar. Van die zakenlui is 43 procent vrouw, maar zij nemen wel drie kwart van alle beslissingen die in dat verband moeten genomen worden. Zij doen immers niet alleen bookingen voor zichzelf, maar ook voor hun gezinsgenoten en collega's op het werk.

Die trend is ook hotelketens en reisbureau's opgevallen en pakketten worden dan ook steeds meer samengesteld met de vrouwelijke consument in gedachten. De voorbije jaren zijn dan ook reisbureau's opgericht die zich exclusief op de vrouwelijke reiziger richten. Uit een onderzoek bleek dat de helft van de Amerikaanse vrouwen al een exclusief vrouwelijke reis heeft ondernomen. Bovendien stelde 88procent dit bijzonder graag te zullen doen.

In marketing en reclame is dat besef volgens het magazine AdvertisingAge echter nog niet echt doorgedrongen. "Om vrouwen te interesseren, maakt men best gebruik van menselijke personages en verhalen," schrijft Marti Berlatta in het magazine. "Maar minder dan een kwart van de reisreclame speelt daar op in."

Indien de reclame daar toch op ingaat, wordt er volgens Berlatta meestal een individuele reiziger getoond in een landschap of een kuuroord. "Maar vrouwen hebben meestal de beste herinneringen aan het leuke gezelschap dat ze daar hebben ontmoet," stipt ze aan. "De adverteerder die daar op inspeelt, zal dan ook een grotere kans hebben om het vrouwelijke publiek aan te spreken."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home