Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, November 17, 2011

Internet wordt ook kanaal voor dagelijkse boodschappen

De consument doet ook voor zijn dagelijkse boodschappen steeds meer beroep op het internet. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Duitse bureau Bitkom. Opgemerkt wordt dat bij de consumenten vooral jongere mannen de belangrijkste pijlers van deze trend vormen. Bij de aanbieders wordt de evolutie in eerste instantie gedragen door de grote winkelketens en verkopers van specialiteiten.

E-commerce was volgens Bitkom lange tijd vooral gebouwd op boeken, kleding en huishoudelijke toestellen. Dagelijkse boodschappen gebeurden nog steeds vooral in de fysieke winkel. De Duitse onderzoekers merken echter een belangrijke kentering op. Begin dit jaar bleek volgens Bitkom 9 procent van de consumenten af en toe online levensmiddelen te kopen. Tijdens de tweede helft van dit jaar is dat echter opgelopen tot 12 procent.

Bij jonge mannen zou volgens Bitkom 13 procent het voorbije jaar online levensmiddelen gekocht te hebben. Bij vrouwen bedraagt dat slechts 10 procent. Er wordt aan toegevoegd dat 18 procent nog nooit levensmiddelen op het internet heeft aangekocht, maar het niet onmogelijk acht in de toekomst ook voor die aankopen beroep te zullen doen op het internet. Er wordt aan toegevoegd dat er weinig drempels lijken te bestaan voor de groei van de online levensmiddelensector.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home