Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, October 17, 2005

Burgerjournalistiek blijft amateuristisch

De burgerjournalistiek is amateuristisch, verdraait de feiten en slaagt er niet in om de normen van de traditionele nieuwsmedia te halen. Dat stelde Les Hinton, voorzitter van News International, tijdens een congrens van de Society of Editors in het Engelse Windermere. Journalisten moeten zich volgens hem dan ook inspannen om het vertrouwen van de lezers terug te winnen.

Hinton wees daarbij onder meer naar de orkaan Katrina. "Bloggers waren daar verantwoordelijk voor slechte informatie," voerde hij aan. "Ze brachten onder meer verhalen over relletjes en verkrachtingen, wat later niet met de waarheid bleek te stroken. Journalisten moeten dan ook hun status als experts behouden om het vertrouwen onder de lezers op te wekken."

Les Hinton is de assistent van Rupert Murdoch in Londen en controleert de Times, Sunday Times, Sun en News of the World. Hij waarschuwde de journalisten wel dat ze cynisme moeten vermijden en zich moeten afvragen in hoeverre zij mee verantwoordelijk zijn voor het dalend gebrek aan vertrouwen van de lezers in de kranten.

Maar met zoveel beschikbare informatie heeft de lezer volgens Hintonde journalist meer dan ooit nodig om de dingen in hun juiste context te plaatsen. "Nooit eerder is het pubiek met zoveel informatie gebombardeerd," benadrukte hij. "Het moet ons kunnen vertrouwen dat we daarbij voor doorzicht en context zorgen. Context wordt gigantisch belangrijk."

Hinton ontkende echter niet dat de burgerjournalistiek (citizenjournalism) de aandacht van de lezer trekt, heel dikwijls ten koste van de kranten. Het is volgens hem dan ook belangrijk dat kranten aantrekkelijke manieren vinden om hun eigen online aanbod uit te bouwen, zodat het internet kan bijdragen tot hun rentabiliteit.

"Wie alleen maar de krant online plaatst, zal nooit voldoende inkomsten kunnen genereren," benadrukte hij. "Websites moeten complementair zijn aan de gedrukte kranten. Op die manier kunnen beide vormen winstgevend zijn." Hij gaf wel toe dat de kranten geconfronteerd worden met een 'freeloading generation', die gewoon isom content gratis te verkrijgen. "Dan moet men al met een goed aanbod komen om hen te overhalen de geldbeurgel boven te halen," zei hij.

Maar hij vroeg zich af of het haalbaar zal zijn om ook de gedrukte versie van een krant gratis te bezorgen. "Het is op dit ogenblik moeilijk voor te stellen, maar het is misschien niet onmogelijk," meende hij. "Het is uiteraard veel duurder, maar de sleutel ligt wellicht in een online aanwezigheid die voor inkomsten zorgt."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home